Przyjmowanie odpowiedniej pozycji i balansowanie ciałem przydaje się podczas prowadzenia motocykli różnych typów.

W wielu przypadkach może uchronić nas przed wywrotką lub kolizją. Odpowiednie rozłożenie masy zapewnia kontrolę nad motocyklem. Powinniśmy wyćwiczyć taką pozycję, by współgrała z konstrukcją motocykla oraz siłami, które występują podczas pokonywania zakrętów. Zanim zaczniemy ćwiczyć wykorzystanie balansu ciałem, utrwalmy należycie prawidłową pozycję na motocyklu w czasie pokonywania zakrętów.

Prawiodlowa pozycja na motocyklu

Pamiętaj: prawidłowa pozycja ma wpływ na prowadzenie motocykla podczas pokonywania zakrętu oraz na komfort jazdy.

1. Głowa + wzrok

Głowa przesunięta poza oś motocykla, w kierunku zakrętu, wzrok skierowany w tę samą stronę. To pozwala Ci ocenić z wyprzedzeniem rodzaj łuku i sytuację na drodze, a potem prowadzić motocykl tam, gdzie zamierzałeś, i płynnie pokonać zakręt.

2. Barki

Mają być ułożone prostopadle do osi motocykla, przy równoczesnym wychyleniu ich w tę stronę, w którą prowadzi łuk.

3. Biodra

Wychylone w kierunku zakrętu. Dla zapewnienia swobody ruchów (zmiana pozycji z jednego pochylenia w drugie) sugeruję zachowanie około 10 cm „luzu” pomiędzy kroczem a zbiornikiem paliwa. Oś bioder ma być równoległa do osi barków. Dzięki temu środek ciężkości może być łatwo przenoszony.

4. Ręce

Przedramię, które znajduje się po wewnętrznej stronie zakrętu utrzymuj poziomo (łokieć na wysokości kierownicy). Takie ułożenie zwiększa siłę podczas używania przeciwskrętu. Dłonie luźno spoczywają na manetkach. W ten sposób zyskujesz lepszą kontrolę nad motocyklem i eliminujesz nadmierne zmęczenie nadgarstków.

5. Kolana

Po wewnętrznej stronie zakrętu – kolana odchylone ku niemu. To umożliwi Ci płynniejsze przesunięcie ciała w kierunku wyznaczanym przez łuk. Po zewnętrznej stronie – drugie kolano dociska zbiornik paliwa, wspomagając wychylenie motocykla i zapewniając kierowcy utrzymanie stabilnej pozycji.

6. Stopy

Od wewnętrznej strony łuku – ułożenie stopy na podnóżku (najlepiej, gdy jest oparta o niego przednią częścią) powinno uniemożliwiać kontakt z podłożem przy złożeniu. Druga stopa – oparta na podnóżku, stanowi punkt podparcia. Ciężar ciała powinien częściowo spoczywać na stopach.