Prawo jazdy: KATEGORIA A, A1, A2

  • Ukończone 24 lata lub 20 lat jeżeli osoba posiada przez minimum 2 lata prawo jazdy kategorii A2
  • Zakres uprawnień:
    • Motocykl – wszystkie pojemności, bez dodatkowych ograniczeń,
    • Motorower i trójkołowiec lekki,
    • QUAD w zależności od wpisu w dowód rejestracyjny.

DO KURSU MOŻNA PRZYSTĄPIĆ NA 3 MIESIĄCE PRZED WYMAGANIAMI USTAWOWYMI

Na zajęcia praktyczne (jazdy) należy posiadać strój ochronny w postaci:

  • wiązanego obuwia na płaskiej i twardej podeszwie
  • spodnie z długimi nogawkami
  • kurtka z długimi rękawami
  • rękawic zakrywających całe dłonie
  • kasku motocyklowego (to dotyczy głównie egzaminu państwowego)

Warunkiem przystąpienia do egzaminu praktycznego w WORD jest zapewnienie przez osobę egzaminowaną odpowiedniego stroju ochronnego.

Osoby nie posiadające kasku oraz rękawic na czas egzaminu możliwość wypożyczenia nieodpłatnego od naszej szkoły.

Na naszym szkoleniu dostaniesz do dyspozycji nie tylko jeden motocykl, ale kilka RÓŻNYCH rodzajów motocykli, przez co można sprawdzić swoje umiejętności, jak i nabrać większego doświadczenia. Do waszej dyspozycji posiadamy;

SUZUKI SFV 650 GLADIUS:
suzuki-glaudius-sfv-650-3
YAMAHA MT 07:

YAMAHA MT 125:

YAMAHA YBR 250:
Yamaha YBR 250 1024x768_c43
YAMAHA YBR 125:
Yamaha YBR 125 1024x768_c264

UCZYSZ SIĘ I ZDAJESZ EGZAMIN NA TYM SAMYM MOTOCYKLU

I. Przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiadających bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy

Ośrodek egzaminowania przy użyciu urządzenia komputerowego losuje czynności, które musisz zaprezentować. W pierwszej kolejności zostanie wylosowane dla Ciebie do sprawdzenia po jednym z nw. zadań dotyczących płynów eksploatacyjnych oraz poprawności działania świateł:

Płyny

  • poziomu oleju w silniku
  • poziomu płynu chłodzącego
  • poziomu płynu hamulcowego ( przód oraz tył )

WAŻNE: Wszystkie płyny sprawdzamy, gdy motocykl stoi w pionie na płaskiej powierzchni. Poziom oleju
w silniku oraz płynu chłodzącego sprawdzamy gdy motocykl jest wystudzony.
Wykonanie zadania dotyczącego płynów eksploatacyjnych polega na wskazaniu, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziomy odpowiednich płynów w pojeździe

Światła

  • działania świateł pozycyjnych wraz z podświetleniem tablicy rejestracyjnej
  • działania świateł mijania
  • działania świateł drogowych
  • działania świateł hamowania   „STOP”
  • działania świateł kierunkowskazów
  • działania świateł awaryjnych
  • działania sygnału dźwiękowego

Na wykonanie wylosowanych zadań masz nie więcej niż 5 minut.

Poza tym musisz sprawdzić stan i naciąg łańcucha !!!!!!
(łańcuch musi być czysty,  nasmarowany i nieuszkodzony)

Następnie musisz wprowadzić motocykl w stanowisko w kształcie litery T i postawić na nóżce bocznej.

Wprowadzanie motocykla nie jest oceniane, można wprowadzić motocykl przez linie ciągłe wyznaczające stanowisko. Właściwe ustawienie motocykla ułatwia późniejsze wyprowadzenie go.

Kolejna część zadania to:

  • zdjęcie z podpórki i przemieszczenie pojazdu z poz. 1 do poz. 2 w wyznaczonym stanowisku przy unieruchomionym silniku,
  • w trakcie wykonywania zadania nie można najeżdżać na linie ograniczające stanowisko, osoba wyprowadzająca motocykl może chodzić p liniach ograniczających. Możemy wykonać maksymalnie 3 zmiany kierunku ruchu (do tyłu, do przodu, do tyłu);

Po wykonaniu tej części musisz przygotować się do jazdy. Załóż kamizelkę odblaskową, kask ochronny oraz ochraniacze na kolana i łokcie. USTAW LUSTERKA!!!!

II. Jazda po łukach w kształcie cyfry 8 – upewnienie się o możliwości jazdy, płynne ruszenie oraz 5 – krotny przejazd po łukach w kształcie cyfry 8

Upewnij się o możliwości jazdy!!!!

wykluczając prawdopodobieństwo spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, oceń sytuację wokół pojazdu

  • Wykonaj 5-krotny przejazd po łukach w kształcie cyfry 8
  • Następnie przejedź na slalom wolny

III. Slalom wolny -upewnienie się o możliwości jazdy, płynne ruszenie oraz 2 – krotny przejazd pomiędzy 5 bramkami

Upewnij się o możliwości jazdy !!!!

wykluczając prawdopodobieństwo spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, oceń sytuację wokół pojazdu

Próby są dwie, przynajmniej jedną trzeba zaliczyć

IV. Slalom szybki- upewnienie się o możliwości jazdy, płynne ruszenie oraz 2 – krotny przejazd przez bramkę początkową, slalom pomiędzy 3 pachołkami i wyjazd przez bramkę końcową

Upewnij się o możliwości jazdy !!!!

wykluczając prawdopodobieństwo spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, oceń sytuację wokół pojazdu

  • Wykonaj przejazd pomiędzy 3 pachołkami. Średnia prędkość jednego z dwóch przejazdów nie może być mniejsza niż 30 km/h, przejazdy muszą odbywać się na 2 lub 3 biegu

V. Ominięcie przeszkody – upewnienie się o możliwości jazdy, płynne ruszenie, 2 – krotny przejazd pasem ruchu, na którym jest ustawiona przeszkoda

Upewnij się o możliwości jazdy !!!!

wykluczając prawdopodobieństwo spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, oceń sytuację wokół pojazdu

  • Wykonaj 2-krotny przejazd pasem ruchu, na którym jest ustawiona przeszkoda. Prędkość najazdu mierzona w bramce wjazdowej nie może być mniejsza niż 50 km/h.
  • Przeszkodę omijaj raz z prawej, raz z lewej strony tak, aby zaprezentować umiejętność wykonania przeciwskrętu w prawo i w lewo.

VI. Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu

  • Ruszasz z hamulca, z którego Ci wygodnie.
  • Przy ruszaniu motocykl nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć

VII. Hamowanie precyzyjne (może być wykonane na placu lub na mieście)

Upewnij się o możliwości jazdy!!!!

wykluczając prawdopodobieństwo spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, oceń sytuację wokół pojazdu

  • Rozpędź motocykl na 2 lub 3 biegu do prędkości 50 km/h i zatrzymaj się płynnie w miejscu wskazanym przez egzaminatora.

VIII. Hamowanie awaryjne (może być wykonane na placu lub na mieście)

 Upewnij się o możliwości jazdy !!!!

wykluczając prawdopodobieństwo spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, oceń sytuację wokół pojazdu

  • Rozpędź motocykl na 2 lub 3 biegu do prędkości 50 km/h i zatrzymaj się na sygnał egzaminatora, używając dwóch hamulców.

Jeżeli zaliczymy pozytywnie plac manewrowy, kontynuujemy egzamin już w ruchu drogowym.

Pamiętaj, żeby przed wyjazdem na miasto ponownie ustawić lusterka.

Egzamin praktyczny z jazdy po mieście trwa od 25 do 40 minut.

Czas trwania egzaminu zależy od wykonania wszystkich zadań przewidzianych ustawą.

Zadania obowiązkowe wykonywane podczas jazdy w ruchu drogowym:

  • wjazd na drogę z obiektu przydrożnego
  • jazda drogami dwukierunkowymi jednojezdniowymi i dwujezdniowymi różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości
  • jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu
  • przejazd przez skrzyżowania równorzędne (trzywlotowe i czterowlotowe) oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu z sygnalizacją świetlną, na których ruch odbywa się wokół wyspy dwupoziomowe (wjazd i zjazd), jeżeli takie skrzyżowania występują na trasie egzaminacyjnej
  • przejazd przez przejścia dla pieszych
  • wykonanie manewru zawracania na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej
  • przejazd przez torowisko tramwajowe lub kolejowe (o ile występują na trasie egzaminacyjnej)
  • przejazd obok przystanku tramwajowego i autobusowego (o ile występują na trasie egzaminacyjnej)
  • wykonanie manewrów: wyprzedzania, omijania, wymijania, zmiany pasa ruchu i kierunku jazdy w lewo, w prawo oraz manewr zawracania na skrzyżowaniu
  • hamowanie od prędkości co najmniej 50 km/h do zatrzymania we wskazanym przez egzaminatora miejscu (jeżeli nie zostało wykonane na placu manewrowym).

Powodzenia na egzaminie 🙂

NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY PODCZAS EGZAMINU NA KAT A NA PLACU

  • brak upewnienia, rozejrzenia się o możliwości kontynuowania jazdy
  • najechanie na linie ograniczające stanowiska
  • szybka oraz nieprawidłowa praca na dźwigni sprzęgła w wyniku czego zgaśnie motocykl
  • brak omówienia o naciągu łańcucha oraz sprawdzeniu jego stanu
  • przejazd niewłaściwy pomiędzy pachołkami (ominięcie jednego lub dwóch)
  • podparcie się podczas wykonywania zadania egzaminacyjnego
  • stoczenie się motocykla na wzniesieniu więcej niż 20 cm
  • dotknięcie oraz uderzenie w pachołek
  • przejechanie przez linie ograniczające stanowisko
  • przewrócenie motocykla
  • niewłaściwe użytkowanie motocykla zagrażające bezpieczeństwu osoby egzaminowanej lub innych osób